March 31, 2013

Budak Dulu dan Sekarang

Salam,

(Hehe.. First time bg salam kt blog. Itu petanda entri ini adalah entri serius. mungkin.. heheh)

Hari ini adalah sgt panas. Semua org dlm rumah ni mcm kena panggang..nak tido pun tak best tahu? Jadi, kami (Pn hjh Maa , Kakti n me) pegi la kedai minum ABC tepi pantai ngan angin sepoi2 bahasa.. huuu.. Nikmat sungguh.

tiba2 kakti petik satu topik yg best, "budak zaman sekarang makin kurang rasa hormat kat org lain."

Situasi 1:

My aunt, she went to sent my cousin's daughter to 'this' boarding school. 
Makcik aku pun bukak la cite, mase tu bdk2 tu kecoh giler bercerita.
biase la budak2...excited jumpe lps cuti lame. 
xde la nak kesah sgt. 
tp bila org tua lalu, sepatutnya, automatically, we will shut our mouth and give salam to any elderly yang lalu kan? paling koman pon, senyum. 
but, in this story, no! Its not happening. 
diorang buat mcm kwn2 diorg je yg lalu...still terpekik terlolong.

Situasi 2:

kami (say, inche abu and me) g mkn kt kedai. 
pastu ade la segerombolan bdk2 U berhampiran buat gathering kot. 
gabung 2,3 meja. 
semua perempuan. 
dari pemerhatian aku, dresscode diorg mcm bdk 'juruh'.
"dont judge a book by its cover"
xde la baek mane. bercakap mcm kawan dia duduk 3 batu nautika jauhnye.
terpekik2.. tau korang excited.
tp common sense kot.
public nih sayang oii.
cube sopan santun sket.
jgn mengganggu ketenteraman awam.
kalau ikut kata senior kt SMAASZA dulu,
"awk ni boleh kne buang negeri tahu? bising sgt!"

Situasi 3:

saya kan sedang menyambung pelajaran ke peringkt sarjana (owh, skema!)
jd antara bdk2 master yg 1 supervisor dgn sy, sy plg senior.
saya sgt terase bile SV sy perli.
tp bila sy tny budak2 lain, diorg bleh jawab,
"Biase la tu kak, Dr mmg gitu.."
ouh, adakah saya yg terlebih reseptor?


Terasa mcm dah melangkah ke alam laen.
Macam dah x relevan lagi untuk aku bergaul dgn bdk2 nih.
Jauh sungguh la jurang pemisah bdk2 dlu dgn bdk2 skrg

Dulu,
Masa aku duk asrama,
Kalau makcik2 dtg melawat anak2 diorg kt pgr blkg,
kitorg akan cpt2 pergi tny,
"Makcik, nk jmpe sape? da buat announcement?"
kalau makcik2 tu masuk ke kawasan asrama,
kitorang akan cpt bg salam and tny bende yg same.
so that, makcik2 ni x payah panjat tangge tinggi2.

Dulu,
Masa aku duk Universiti,
Aku pon bising jgk.
Suka jgk mkn beramai2 sambung2 meja kt kedai mkn,
Tapi, aku dulu ckp xde la mcm gune mic.
Kitorang gelak je kuat,
sebab gelak serentak.

Dulu, 
Aku pon pernah belajar dgn lecturer yg sarkastik,
Terasa pedih telinga menerima hantaran lintang.
Tp aku selalu rase setiap sindiran tu ade makne.
Bukan atas dasar gurauan semata-mata.

Tapi,
Budak zaman sekarang mmg laen,
Rasa hormat pada org tua tu x perlu,
Rasa malu mcm dah dicabut,
Rasa hormat guru mcm dibuat main.

Bila ingat balik, 
Rasanya anak muda sekarang semakin ketandusan nilai moral,
Ketandusan kesedaran sivik.

Lepas habis ABC,
Kakti buat kesimpulan,
"BUDAK ZAMAN SEKARANG BUKAN MCM DULU."
Mana silapnye, entah la..
di rumah kah?
di sekolah kah?
di universiti kah?

Its just our two cents.
And should be ponder by all.
What has happened to our youth?
Masa depan negara tu...

p/s: tibe2 jumpe entri kat blog haikal nih. 
http://ekaldude.blogspot.com/2011/11/budak-dulu-vs-budak-sekarang.html

No comments:

Post a Comment