March 28, 2010

Kisah Suatu Ketika Dulu.

Lagi skali nak cite pasal exam. Bia la sape2 yang bce entry ni ckap, “Dey..bape kali nak ulang pasal exam daa??” suka hati daku la, tak suka jgn duk bising kat sini..syuh!! p blog len. Wa tak keshah. Heh…berbalik ke topik kita.

Life time exam,mcm xde life. Siyes cakap, memang tercungap-cungap. Lagi-lagi kalau paper yg giler nye killer tahap sharp shooter atau pon assassin. Yang mane, kalau kau study pon, kire memang betul2 lucky a kalau leh jawab dengan konfidennye akan betul. Kalau aku…hmm…study pon dah tentu-tentu aku dapat jawab dengan yakin tanpa was-was akan dapat half marks je bgi setiap soklan. Hehe…tu la aku…kire mse jwb tu dlm kepala hotak yang da agk rusty ni..duk congak agak2 leh passed paper tuh ke tak. agak bodo gak la, tp ramai je saem-saem(kwn2 dlm bhse tganu n klate) buat sambil2 tunggu abih mase. Siap gune kalkulator. Sumpah aku tak tipu. Siap campur ngan scary marks yang lecturer da bagi. Hahaha…

Teringat lak ka paper killer aku, yang bakal menamatkan riwayat idup ak dalam masa 2-3 hari dari sekarang. Hah?? Ada sesape cakap aku bengong ke? Aku mcm made dengar sipi2 je, “da nak exam pon sempat lagi…hang ni orang ka robot?” takpe,korang jgn bimbang. Ni time aku bersenang lenang. (entah bila la aku tak senang..heheh).
Asal nak exam je, mesti semua orang jalan pegang notes. Ni bagi kaum hawa. Aku tak tau nape, time nak g makan pon bawak notes. Mula-mula tgk gerun, tp lepas tuh aku rs diorang sj je bawak konon-konon tak nak bazirkan mase yang ade walo seminit. Heh, you bet! Notes dr yang suci murni tuh, penuh ngan kuah kari,kuah nasik lemak. Tu tak campo lagi yang beli air sirap bandung pastu tumpah pastu kene notes. Aisy, kalo aku da tak lalu nak bace notes perisa rojak tuh. Huh…kalo yang laki lagi best… tiap2 petang g drill basket, g men futsal dan ketuk bulu tangkis. Padahal before that, nak klua bilek ptg2 punya la susah. ‘release tensen’ adalah excuse biase aku dgr sampai berbulu telinge. Hahha. Sambil2 usya awek2.. ye??
Cite plak pasal notes,teringat kat member aku time skola dlu. Dengan hati terbuka beliau membawa masuk notes kecik yang mana lebih popular dgn gelaran toyol. Da la time SPM, dia tuh plak duk dpn skali, no. giliran T045001. Ni la yang orang tua-tua duk panggil, takdak penyakit sja carik. Nak dijadikan cerita, pada suatu pagi yang hening, tiba-tiba angin yang tadi bertiup sepoi-sepoi bahase mengganas. Aku yang duk berhampiran ngan pintu ni pon melayang sat. hahaha..kalo da kurus cam papan plywood tuh..angin kuat sket pon leh terbang. (ok, dulu aku kurus,,skarang ak da x kesah). balik dari exam tuh aku terserempak la ngan hero kita yang duk syok menyalin dari inche toyol nye time exam tadi. Bermula la perbualan antara kami.

“Amacam bro? best bertoyol-toyolan dalam exam hall??”
“Toyol-toyol jgn sebut. Sensitip.”
“Eh, asal lak? Lu kantoi kah??”
“Huhu…dalam isu ni, aku rase angin yg kencang tadi patut disalahkan.”
“Uisy, ape perkaitan lu kantoi ngan angin yang hampir melayangkan aku ke Papua New Guinea tuh?”

Dia tarik muncung sambil bercerita. Rupe-rupenye…

Kertas exam membe aku tu terbang dan-dan tu jugak, skali ngan toyol-toyol. Pengawas perikse lak dengan baek ati nye tolong kutip skali ngan toyol-toyol. Membe aku da cuak, tapi muke beliau selambe je. Membe aku pon wat la selambe gak. Tang ayat last beliau yang wat muka membe aku hijau biru dan aku bantai gelak sampai guling-guling x cukup tanah.

“len kali nak meniru biar ade skill. Kantoi busuk cam nangka berulat wat malu je!”

p/s: moral: tak yah la meniru...kantoi malu...heheh..peace no war… isi cite ni benar, tapi scene byk d tambah, supaya cite jadi lagik best. Kalau tak best pon aku tak kesah.

No comments:

Post a Comment