May 20, 2010

:betul ke susah??::

smlm dpt msg dr cik akak. terkeluar cite pasal positive thinking. betul ke susah nak positif bila dalam kepala otak dah terlalu banyak cas negatif?? betul ke orang yang selalu gelak-gelak tu sentiasa positif? betul ke orang yang selalu mengeluh or mengomel tentang hidup seorang yang banyak cas negatif?


as for me, negative or positive are always lies on our attitude towards our life. ada orang yang suke mengeluh atau mengomel tentang life supaya segala yang negative tu akan keluar then dia akan lebih positive dalam menjalani kehidupan seharian. (saya adalah dari golongan ini. hehehh) may be from our p.o.v kita akan cakap, "aisy, ini makhluk asyik mengeluh je...ntahapapa...bersyukurlah sikit.."tpi bagi mereka, dengan melepaskan ape yang mereka tak puas hati, mereka akan rasa seperti cas negatif tuh berkurangan sedikit. macam orang yang suka berterusterang la...kalau simpan sorang2 rasa macam tak best..at least kena bagitau gak seseorang pasal ape yang dia tak puas ati. gitu la lebih kurang.---ini pengalaman sendiri---

ada jugak manusia yang suka berpura-pura positif dengan sentiasa gelak-gelak untuk elak rasa negatif yang memang dah ade dalam diri dia waktu tuh. macam orang kate la kan, "hati orang siapa yang tahu.." kan?? boleh kate diorang nih makhluk2 dalam keadaan in denial dengan hidup sendiri bile mereka unhappy with their life. ---ini based on observation---

untuk " betul ke susah nak positif bila dalam kepala otak dah terlalu banyak cas negatif??" berfikirlah di luar kotak. kalau kotak tu kecik, rabak-rabakkan saja supaya tak terikat dengan sifat empat segi yang ade pada kotak tersebut. ahahaha...neon kau meraban lagi. maksud nye, takyah la pikir panjang sangat pasal bad consequences yang bakal jadi. pikir susah, maka dabel the susah, pikir senang, maka dabel the senang..paham? tak paham pon takpe..

as a conclusion(aisey, macam wat essay EAP daa..), positif ke...negatif ke...lu pikir la sendiri...ape yang sy tau, positive and negative always tertarik to each other. so, kene seimbang lah kot. terlebih positif pon tak boleh jugak.. asyik pikir hikmah di sebalik kejadian je...salah sendiri tak nampak. terlebih negatif pon susah jugak... asyik susah je, bile nak senang...kan??













p/s: yes...everything happen for some reasons..tp masih bleh adjust lg...
ayat femes dari puan hajah maa,
"kite buat diye, bukan diye buat kite.. ejah(adjust) la selagi buleh.."

No comments:

Post a Comment