January 03, 2012

Hitam Putih Kelabu


Hidup tak selalu indah. Tak semua yang jadi dalam hidup ini akan ikut perancangan kita. Since kita hanya merancang..Allah yang menentukan.

Ada orang jalan hidupnya sangat mudah. Habis SPM dapat offer U dalam bidang yang dia nak, walaupun result dia biasa2 je. Habis U terus dapat kerja.

Dan...ada orang jalan hidupnya sangat komplikated. Dapat masuk U, tapi bidang yang dia ambil bkn la bidang yang senang dapat kerja. Dah habis U, still menganggur sampai 5-6 bulan.



Mungkin usaha tak cukup kuat, mungkin doa tak cukup banyak, mungkin Iman tak cukup mantap. Sebab tu Allah nak uji sikit sejauh mana rasa bersyukur hambaNya. Mungkin jugak Allah nak tunjuk balasan orang yang tak reti nak bersyukur dengan segala nikmat pemberianNya yang pernah Dia beri.


Mungkin jugak...Allah nak tunjuk, Dialah yang Maha Memperkenankan doa dan Dialah sebaik-baik sandaran. Supaya manusia yang bongkak hatinya nampak dan sedar, berinsaf dan mengambil jalan mendekati Allah.

Orang yang diuji adalah antara manusia yang terpilih dan mereka patut raasa bertuah. Sekurang-kurangnya, mereka tidak terus-terusan diuji Allah dengan Istidraj. Maka terimalah ujian dalam hidup ini dengan redha.. Itu tanda cenderahati kasih sayang Allah terhadap hambaNya.


No comments:

Post a Comment